tisdag 6 juli 2010

Idas sommarvisa

DSC_1464DSC_1471 

Du ska inte tro det blir sommar

ifall inte nå´n sätter fart

på sommarn och gör lite somrigt,

då kommer blommorna snart.

Jag gör så att blommorna blommar,

jag gör hela kohagen grön,

och nu så har sommaren kommit

för jag har just tagit bort snön.

2.

Jag gör mycket vatten i bäcken

så där så det hoppar och far.

Jag gör fullt med svalor som flyger

och myggor som svalorna tar.

Jag gör löven nya på träden

och små fågelbon här och där.

Jag gör himlen vacker om kvällen

för jag gör den alldeles skär.

3.

Och smultron det gör jag åt barna

för det tycker jag dom ska få

och andra små roliga saker

som passar när barna är små.

Och jag gör så roliga ställen

där barna kan springa omkring,

då blir barna fulla med sommar

och bena blir fulla med spring.

Text: Astrid Lindgren

Musik: Georg Riedel

Inga kommentarer: