måndag 15 oktober 2012

Spontana idéer och djupa samtal…

imageimageimageimageimage

Samtalet började över en kvällsmacka i köket med att Mejas klasskompis Märta hade varit på bröllop i helgen. Vi pratar om bröllop…varför man gifter sig. Därifrån var steget inte långt till frågan varför man skiljer sig. Att bråk inte betyder att mamma och pappa ska skilja sig. Att det faktiskt kan vara bra att bråka lite ibland. Hur viktigt det är att berätta när man är arg och ledsen. Varför jag blev arg på henne igår när hon inte lyssnade på Noahs nej då tydligt visade att han inte ville ha en haklapp.

- Jag tycker att ni är mer med Noah, säger Meja.

- Då tycker jag att vi ska göra något åt det. Att bara du och jag gör något tillsammans eller du och pappa.

- Jag har sagt det två gånger. En när jag var fem säger Meja.

- Kan vi inte planera in när vi ska ha våran tid? Kan inte du skriva upp lite förslag på vad vi kan göra?

- Ja att på tisdag ska vi göra något, säger Meja glatt.

Meja kommer ut i köket med en filt och ropar glatt:

- Kan vi inte köra limbo?!

Filten sätts snabbt fast i byrån och andra änden får jag hålla i. Filten och två andra plädar blir sedan en koja i hallen. Tillsammans med lillebror mumsas det kex. Egentligen är klockan läggdags men kvalitets tid med mina troll är viktigare, när man själv har varit borta på föreläsningar hela dagen och kvällen.

Inga kommentarer: