måndag 4 maj 2009

Regn och småkryp

Våra nya växter har fått en liten dusch inatt. Meja ska ut i skogen och håva i groddammen.

AG00181_

Som liten var jag galen i småkryp. Jag hade sniglar i skrivbordslådan(som mamma sedan plockade bort när jag inte såg). Matade flugor med lingonsylt.  Eftersom min stora syster var allergisk så kunde vi inte ha några pälsdjur. Jag fångade istället ödlor och håvade grodyngel i dammen. Grodynglen stoppades i ett akvarium och efter vi hade varit på semester hade dessa blivit grodor. Fiskar fick senare bosätta sig  i akvariet.

När vandrande pinnar blev populära var jag inte sen att haka på. Arton ungar fick min pinne som jag sedan försökte dressera i en mini cirkus. Efter mycket tjat fick jag ett djur med päls…en liten dansmus vid namn Smulan. Den gnagde sönder både mitt smurfhus och tvåvåningshuset i lego. Tyvärr lever dansmöss inte mer än något år och det blev en sorglig begravning i trädgården.

När min storasyster flyttade hemifrån fick jag en alldeles egen kanin. Helsvart med en vit trekant på nosen. Fanny fick hon heta. Det visades sig senare att hon var en han. Världens snällaste kanin som gjorde lite småbus som att bita av telefonsladden i mitt rum.  Fanny fick följa men mig när jag sedan flyttade upp till Stockholm för att läsa till förskollärare. En berest kanin som blev 8 år.

Inga kommentarer: