onsdag 21 oktober 2009

Goda clementiner ett steg närmare jul

j0400599j0400600 

Sambon är fortfarande sjuk fast med lite lägre feber. Vi proppar i oss clementiner för c-vitaminernas skull men också för att de börja bli goda nu när det närmar sig jul. När Meja låg i magen hade jag cravings på citrusfrukter. Sambon skakade på huvudet när jag bet av en citronklyfta utan att göra en sur min. Så det är väl därför Meja gillar dessa frukter. Min mamma var likadan när hon var gravid med mig så det ligger väl i släkten.

Nu börjar man längta lite smått till jul. Meja pratar om att när snön kommer så ska vi göra snögubbar, åka pulka och till och med bygga en igloo. Hon undrar om vi inte kan göra egen korv någon gång. Då kommer minnen från barndomen där  jag stoppade korv med mamma och mormor. Gjorde egen sylta och hur fascinerad man var över grishuvudet i  köket. Jag räknade dess tänder och lyfte på ögonlocken. Åkte till Vimmerby för att stöpta ljus med farmor och farfar. Fina minnen som jag gärna skulle vilja att Meja skulle få uppleva. Jag får hoppas att köttkvarnen till assistenten finns kvar så det kan bli egengjord “körv”.

Inga kommentarer: