onsdag 14 oktober 2009

Prinsessan med stort P

DSC_0373DSC_0374DSC_0385  

Som en rosa prinsessbakelse svävar hon runt i rummet. Niger och trippar på tå. Hon ska gifta sig om tjugo dagar säger hon och prinsen är ännu ovetandes om detta.

Här undrar jag hur Meja kan ha blivit så förälskad i allt som är rosa  och lila och glittrar, med en mamma som lekte med killar och bilar som liten. Det var inte förrän senare jag blev intresserad för dockor och Barbie. Vet att jag hade röda och bruna 70-tals strumpbyxor som jag satte på huvudet för att få riktigt långt hår. Virade ståltråd runt mina flätor för att de skulle likna Pippi Långstrumps. Men inte har jag minne av att jag lekte prinsessa så ofta.

Det finns bara ett ord BEDÅRANDE när jag ser Meja gå in i sin roll och fantisera om prinsar och elaka styvmödrar. Hon är vår prinsessa med glimten i ögat och skrattet nära till hands.

Inga kommentarer: