fredag 11 december 2009

Det blommar i december

DSC_1022DSC_1026 

Ibland kan det vara bra att komma ihåg att vattna blommorna. Ikväll blev det bara positiva överraskningar. Ingen jul utan en amaryllis och för en 1½ veckan sedan köpte jag en hastigt samtidigt med matvarorna. Kom hem och upptäckte någon dag efteråt att det var ett hål i själva stängeln (första bilden). Svor en lite ramsa för mig själv och klippte av blomman och satte den i vatten istället. Jag köpte sedan en ny amaryllis som verkligen sköt i höjden. Den gamla löken gömde jag undan bakom en gardin på ovanvåningen och glömdes bort. Tills ikväll då jag kom på att det vore ju schysst för växterna att få lite vatten. Till min förvåning hade det kommit en ny stängel på den första amaryllisen, så den fick flytta ner till köket. Alla  kära orkidéer som hade blommat över för länge sedan och jag nästan hade givit upp hoppet med, hade fått nya stänglar med knopp hela bunten. Tror bestämt att de mår bra av att gömmas och glömmas bort och inte få så mycket vatten. Det är min nya teori och det blev ett lyckligt slut även på denna dag.

Inga kommentarer: